Kažkas papuvę faraonų karalijoj…

Po Statkutės inauguracijos man dingtelėjo mintis, kad butų neblogai, atsvaros dėlei, parašyti ką nors apie stambesnio masto mokslo puvinius, taip sakant įdėti Statkutę į pasaulinį kontekstą.

Tad pristatau jums daktarą Zahį Havasą (Zahi Hawass)- ilgametį Gizos plynaukštės direktorių ir Egipto senienų tarybos generalinį sekretorių, bei 3 kart Egipto senienų ministrą. Kitaip tariant, bent iki šiolei, jis kone vienvaldis Egipto senienų šeimininkas.

Ministro postas buvo sukurtas 2011 m. sausį iš esmės specialiai jam ir prieš kelias dienas Havasas atsistatydino trečią kart, kas gana įdomu nes šiaip jau ponulis yra tipiška korumpuotos diktatūros kreatura, besivaikanti valdžios ir pinigų.

Pirmiausia apie piniginius jo reikalus.

Parduotuvės ir muziejai

Į šią istoriją yra įsivėlusios trys įstaigos įsikūrusios Kaire: Egipto muziejus (kuriame, aišku šeimininkauja mūsų herojus) Amerikiečių universitetas Kaire (kuriame Havasas dėsto) ir prie minėto muziejaus prisišliejęs knygynas, kuri įsigijo kažkoks Faridas Atija (Farid Atiya), viešame aukcione nugalėdamas Amerikiečių universiteto leidyklą (du kart, tiesa sakant). Taigi, Havasui kilo idėja prie muziejaus atidaryti dovanų parduotuvėlę ir patvarkyti taip, kad muziejaus lankytojai išeiti galėtų tik pro paradinį įėjimą arba pro parduotuvėlę, prieš tai pasirūpinant, kad naujoji parduotuvė būtinai patektų į reikiamų žmonių rankas. Štai šioje vietoje reikalas kiek komplikavosi- aukcioną, aišku laimėjo Havaso propaguojama kompaniją, tačiau teismas anuliavo aukcioną. Nepaisydamas teismo sprendimo (ir tuometinio ministro pirmininko reikalavimo) Havasas vistiek atidarė parduotuvę. Tačiau Havaso globėjui Mubarakui krentant iš valdžios, Egipto teismas nusprendė kad jis jau sotus šitokių nesąmonių ir 2011 kovą paskelbė nuosprendį, kuriame numatytas garbiojo archeologo vizitas kalėjime ir pašalinimas iš užimamų pareigų (nuosprendis laikinai suspenduodas dėl apeliacijos). Visas šis purvinas reikalas detaliai aprašytas čia.

Be to, Havasas turi ir savo drabužių liniją! Pristatyta pasauliui 2011 balandį, iškart sukėlė puritonų niurnėjimus, esą „komercializuoją 5000 metų senumo kultūrinį palikimą“. To dar būtų galimą nepaisyti, nes ir taip nėra labiau komerciškai išprievartautos senovės civilizacijos.

O Havasas dar tvirtina, kad visas pelnas eina labdarai. Tačiau tikrasis skandalas kilo kai paaiškėjo, kad, su Havaso palaiminimu, reklaminė fotosesija buvo surengta Tutanchamono parodos salėje, radinius naudojant kaip rekvizitus. Nepaisant priesaikų apie saugumo standartu laikymąsi etc., tai daugiau nei akivaizdžiai parodo ex-ministro požiūrį į jo darbą.

Aplamai piniginiai Zahio reikalai tamsus- niekas Egipte tiksliai nežino, kur keliauja milžiniškos sumos iš jo sukamų verslų. Tutanchamono paroda JAV pradangino vieną milijoną dolerių ir viskas ką apie tai galėjo pasakyti National Geographic viceprezidentė „toks jau tas Zahis“.

Dar visai neseniai jis, kaip artimas asmeninis ponios Mubarak draugas, buvo tiesiog nepajudinamas ir galėjo išdarinėti kas tik į galvą šauną. Tačiau laikai pasikeitė ir Havasui dabar tenka atlaikyti stipru spaudimą dėl paramos buvusiam prezidentui. Pavyzdžiui, prasidėjus neramumams, kai režimo oficiali linija (kaip visada tokiais atvejais) buvo „viskas puiku, viskas ramu“, Havasas stabdė informacija apie plėšikavimus muziejuose, vaizduodamas juos kaip smulkius įvykius, nors kaip paaiškėjo vėliau, plėšikavimo mastai buvo tiesiog milžiniški- iš pradžių jis paskelbė kad dingo 8 objektai, vėliau oficialus sąrašas buvo išplėstas iki 63. Noficialus šaltiniai priskaičiuoja dar daugiau ir velniai žino, ar kada viskas sugrįš į muziejų, jei turėsim omenyje, kad pirštus prikišo ir muziejaus personalas (čia jau nekalbant apie tai, kad po to, kai Havasas kokiam aukštam svečiui surengia asmeninį turą, dažnai pasigendama vertingų artefaktų. Beje, dalis jų rasta tarp daiktų priklausiusių aukštiems Mubarako režimo veikėjams).

Pop star

Havasas išties nemažai padirbėjo susikurdamas gerą įvaizdį. Washington Post neblogai parodo kaip jį įsivaizduoja dauguma vakariečių:

Vakariečiams Havasas buvo žinomas kaip žavingas, įkvepiantis ir charizmatiškas visko kas egiptietiška populiarintojas.

Jis artimai bendradarbiauja su National Geographic (autoritetinga organizacija), už ką susišluoja po 200 000 dolerių per metus, turi savo šou History Chanel (kuriai tinka bent koks apibūdinimas, bet tik ne autoritetinga. Viasat History visa galva aukščiau stovi), kuriame vaizduoja save kaip Indianą Džounsą. Ir išties, anot Smithsonian žurnalo, Chasing Mummies susilaukė kritikos:

dėl kavalieriško elgesio su artefaktais.

 

Cavalier way: kai sugriauni neįkainojama šventyklą kad gautum jos viduje esantį blizgutį.

Puikus piaras leido jam tapti populiarią žvaigždę ir iš esmės tame nieko blogo aš nematau: mokslininkai nusipelno būti žinomi ir belieka tik džiaugtis, jei kuris tampa pop kultūros ikona, populiarindamas savo tyrimų sritį. Tačiau… jo kolega Nur el- Dinas (Mohammed Abdel Halim Nur el-Din) skundžiasi:

Zahis niekada nieko neklauso, niekada nesilanko archeologiniuose objektuose, jis tik susitikinėja su ir žvaigždėmis .

 

Bet tebūnie jau taip- Havasas yra korumpuotas, ilgesnio dolerio besivaikantis karjeristas ir attention whore. Mums juk turėtu rūpėti jo indelis į egiptologiją, o juk pomėgis pinigams ir politinės pažiūros nebūtinai konfrontuoja su mokslinių darbų- Josefo Pfitznerio politinės pažiūros nenaikina jo knygos „Vytautas Didysis kaip politikas“ vertės, ar ne?

Ką gi…

Zahis egiptologas

Po mano minėtų Smithsonian straipsnių yra komentaras, pasirašytas Kelly Krause:

Kaip kultūrinio paveldo menedžerė, kuri dirbo Egipte su dr. Havasu, turiu pasakyti, kad sprendimas jį pašalinti yra gerokai uždelstas, jei ne daugiau.

Aš stebėjau kaip jis manipuliuoja faktais ir žaloja tūkstantmečių senumo artefaktus vien tam, kad parduotų „gerą istoriją“ publikai.

Čia pasakyta švelniai ir mandagiai, kaip ir pridera, komentuojant smithsonianmag. Privačiau, egiptologai vartoja išsireiškimus, artimesnius youtube komentarų standartams. Visas triukšmas dėl jo lobizmo ir finansinių machinacijų kilo tik dabar, tačiau egiptologų sluoksniuose pyktis ir pagieža kaupėsi jau ilgus metus. Neabejotina, kad aršus jo puolimas iš Senienų ministerijos darbuotojų ir Egipto archeologų yra tiesiog ilgus metus kaupto kartėlio proveržis. Nur el- Dino paminėtas aplinkinių nesiklausimas yra viena ryškiausių Havaso savybių. Ir kaip būdinga žmonėms, kurie patys sau yra vieninteliai autoritetai, kuo toliau tuo labiau jis nusišneka. Štai paskutinis (sukryžiuokit pirštus) stambus jo „atradimas“:

Egypt tombs suggest free men built pyramids, not slaves

 

„These tombs were built beside the king’s pyramid, which indicates these people were not by any means slaves,“ Zahi Hawass, the chief archaeologist heading the Egyptian excavation team, said in a statement.

„If they were slaves, they would not have been able to build their tombs beside their king’s.“

 

Tiesa sakant, galima nurodyti nemažai pavyzdžių, kaip vergai buvo laidojami ne šalia, o būtent tame pačiame kape kaip ir karalius (ne savo noru, po teisybei). Aplamai, daug sunkiau įsivaizduoti, kad mirę vergai butų transportuojami n- kilometrų nuo statybų vietos, negu kad manyti, jog jie buvo laidojami netoliese- tai nepateisinama vien ekonomiškai- vien jau pati piramidė buvo milžiniškas projektas, o kūnų transportavimas- dar papildoma našta. Jau nekalbant, kad tuo metų tai nebuvo karaliaus kapas. Tada tai buvo statybų aikštelė.Aplamai prielaida apie laisvuosius statybininkus galima, tačiau vien iš to kad darbininkų kapai rasti šalia piramidės, ji neplaukia.

Evidence from the site indicated the approximately 10,000 workers who built the pyramids had eaten 21 cattle and 23 sheep sent to them daily from farms in the Delta and Upper Egypt, said Dr Hawass.

This would suggest the farmers who sent the animals were not paying their taxes to the Egyptian government, but were sharing in one of Egypt’s national projects, he added.

 

Tą dar sunkiau įsivaizduoti: jeigu valstiečiai per metus atiduoda šimtus gyvulių, sunkų (jei išvis įmanoma) tai paaiškinti kaip nors kitaip, kaip tik mokesčiais.

 

The authorities have long fought what they call the „myth“ of slaves building the pyramids, saying it undermines the skill involved in their construction, and the sophistication of ancient Egypt’s civilisation.

Štai esmė, ponios ir ponai- kaip tikras populistas Havasas perkonstruoja istoriją taip, kad jį būtų patrauklesnė History Chanel žiūrovams, kurių daugumai vergija asocijuojasi su primityvių ir nekvalifikuotų darbų medvilnės plantacijose ir aboliocionistais bei A. Linkolnų, kurie narsiai kovėsi prieš tokį barbariškumą ir unsophistication.

Kas visiškai negalioja antikiniam pasauliui. Visi septyni pasaulio stebuklai, Persopolis, Atėnų Akropolis, Romos Koliziejus, visos trys Jeruzalės šventyklos ir aplamai beveik viskas statyta „neįgudusiomis“ vergų rankomis. Aplamai dauguma kvalifikuotų darbininkų- daktarai, mokytojai, statybininkai- senovėje buvo būtent vergai. O kas dėl civilizacijos išprusimo- tai būtent vergų darbas ir įgalino anuometine mokslo ir kultūros pažangą. Be vergų, Imhotepas su Amenhotepų, užuot projektavę šventyklas butų turėję patys auginti sau javus, o Sokratas užuot agoroje uždavinėjęs durnus klausimus- melžti ožkas.

 

Kad ir kaip ten butų buvę su Statkute, kol ji nėra kultūros ministrė, galime didžiuotis, kad esame geresni už Egiptą (jeigu čia yra kuo didžiuotis).

Būnant teisingu, reikia pasakyti, kad Havaso veikla turėjo ir teigiamu aspektų, tačiau jie liečia tik paminklų apsaugą ir egiptologijos populiarinimą. Bet kaip matome, tas populiarinimas kad abejotinos kokybės, o dėl paminklų apsaugos…

Jau minėjau apie pomėgį šį bei tą padovanoti aukštiems svečiams.

 

Blogiausia yra tai, kad jo asmenyje yra ir pasipūtęs archeologas, kuris nepakenčia jokios nuomonės, priešingos jo pozicijai ir biurokratas, laikantis priėjimą prie visų Egipto archeologijos objektų. Plius-vėlgi jau minėtas- attention whore sindromas. Ne vienas archeologas ir tyrinėtojas prarado teisę kasinėti Egipte ir buvo apšauktas mėgėjų ir nevykėlių, dėl to, kad perėjo kelią ponui Zahiui. Garsiausias pavyzdys yra Džoana Fletčer (Joann Fletcher), kuri 2003 m. paskelbė, kad rado Nefertitės mumiją. Galimas daiktas, kad jos prielaida buvo neteisinga, tačiau ne čia esmė- Havasas jai uždraudė dirbti Egipte dėl to, kad jį pati paskelbė apie savo atradimą, užuot leidusi tai padaryti jam (aplamai, išnaudoti mažiau žinomų mokslininkų darbą mėgstamas Zahio tyrimų metodas).

 

Dar Zahis žinomas dėl kritiško požiūrio į DNR. Turint omenyje, kad kai kurie šios tyrimų šakos fanai čia mato panacėją visoms etnogenėzės problemoms- toks požiūris visai turi teisę egzistuoti. Jis turi teisę egzistuoti ir be to, po teisybei, tačiau…

2000 m. Havasas apskritai uždraudė atlikinėti tokius tyrimus. Tiesa, šiuo metų jis kiek atsileido ir 2010 m. netgi pasirodė straipsnis paremtas DNR tyrimas, pasirašytas Havaso. Tačiau (taip, dar vienas tačiau), čia kilo dar vienas skandalas, rodantis, kad, kaip mokslininkas, Havasas yra absoliučiai degradavęs: jis įslaptino jau padarytų tyrimų rezultatus (kurie, visgi tapo žinomi publikai dėl paties Havaso neapsižiūrėjimo).

Leiskit kiek paaiškinti: Saganas buvo teisus sakydamas, kad mokslininkais prasčiausia publika, kokia tik įmanoma surasti dalyvavimui sąmokslo teorijoje: jie tiesiog nesugeba patylėti apie tai ką žino. Mokslininkas turi stiprią priklausomybę naujoms žinioms ir apie jas rėkia kiek tik gali.

 

Jei jus- istorikas, tyrinėjantis XVII a. Upytės pavieto žemėvaldą ir radote dokumentą, ant kurio pakeverzavotą, kad Niekam Neįdomėnų dvaras priklausė bajorui Seniausiai Pamirštauskui ne nuo 1651m. kaip buvo manoma iki šiol, bet nuo 1650 m., tai visą savaitę vaikščiosit išsišiepęs ir nesuprasdamas, kodėl tokio atradimo proga nėra skelbiama nacionalinė šventė.

Jeigu asmuo imasi slėpti tyrimų rezultatus ir naujai gautą medžiagą- joks jis mokslininkas. Kad ir diplomuotas, kad ir per teliką rodomas, kad ir mokslinės institucijos vadovas.

Čia tas pats kaip metalistas sakytų, kad jo mėgstamiausias albumas yra „Saint Anger“.

 

Ir čia dar ne blogiausia, ką galima pasakyti apie šio pasakojimo herojų.

2002 m. Zahis vadovavo Didžiosios Piramidės tyrinėjimui. Tyrinėjant vieną uždarą, siaurą koridorių, į kurį veda tik labai siaura anga, buvo panaudotas robotas. Štai kaip tyrimų objektas atrodė prieš įleidžiant robotą:

O štai ką nufilmavo robotas:

(detaliau žiūrėti čia).

Atsiimu savo palyginimą: čia metalistas, kurio mėgstamiausias atlikėjas yra Justin Bieber.

Ką gi, jei Egipto revoliucija ir atnešė ką nors teigiamo- tai pirmiausia egiptologijai. Havasas nebėra nepajudinama kliūtis, apie kuria tegalima potyliai niurzgėti. Jis puolamas iš visų pusių ir pirmiausia – pačiame Egipte, kuriame jis žinomas ir matomas ne tik per TV šou. Tačiau net ir atsidūręs tokioje situacijoje, ex-ministras tebegieda giesmelę apie savo nesavanaudišką darbą Egipto labui, nors gal jau nebe taip pompastiškai, kaip 2005 m. (šios citatos neversiu feel original taste):

I’m doing this because I’m the only one who can do it. It’s the first time that Egypt is being explained to the public.

 

Two hundred years of Egyptology- fuck you. Sincerely yours- Zahi Hawass.

 

Tas pats The New York Times straipsnis mini du prancūzus, kuriuos Zahis išspyrė iš Egipto, nesiplėsdamas apie šio įvykio priežastis. Galimas daiktas, kad tik Havasui jos ir tėra aiškios.

Štai dar vienas dalykas, kuo Lietuva geresnė už Egiptą: ne tik kad Statkutė nėra atsakinga už istorijos mokslo vystymą, bet čia nėra taip, kad ištisos mokslo šakos vystymasis bus suvaržytas ir įšaldytas vieno kokio biurokrato įsakų, atsiradusių dėl nepaaiškinamų priežasčių .

Oh shit.

 

 

 

Nuotraukos iš :

http://guardians.net/

http://www.agirlsworld.com

http://www.history.com

http://spyhunter007.com

http://newsflavor.com

http://www.nytimes.com

Share
This entry was posted in Pasaulis, Zahi Hawass. Bookmark the permalink.

7 Responses to Kažkas papuvę faraonų karalijoj…

  1. Leo Lenox says:

    Liux straipsnis. Labai patiko 🙂

  2. kreivarankis says:

    Tekstas neblogas (na, ok, jis puikus). Tik va man pvz. įdomi ta perskyra -- juk Havasas yra rimta „šiška“, ir kažkaip nepanašu, kad praradęs savo postą, jis užsiimtų tuo, kuo užsiima dabar. O toks Šeimys, tai tuo ir įdomus -- net ir į negyvenamą salą kur nors Polinezijoj ištremtas -- jis surastų ką perskaityti lietuviškai. Pseudoistorija man įdomi kaip gyvenimo būdas. O Havasas tai, regis, verslininkas su įvaizdžiu ir tiek.

    • Tai kad ir šitas bent dalinai nuoširdus. Tik skirtingai nuo Šeimio jis ne beviltiškai bukas, o tiesiog šventai įsitikinęs kad jis yra vienintelis kompetetingas šioje srityje.

  3. troy says:

    Pamokantis straipsnis, vien jau tuo, kad nėra ko valstybės dėmesio trūkumu skųstis istorikui(Leo), o reikia verslą sukti.
    ir bus babkių…

  4. Scientific American kaip tik nutarė su „faraonų sargu“ interviu paimti: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=guardian-of-the-pharoahs